Spillrobotar



- Min hjälpsamma robot

 Hej! vi är spillrobotar, och vi är tillverkade av elever i årskurs 1 och 2 på Karlshamns Waldorfskola. Nedan kan du lära dig mer om våra funktioner och vilken nytta vi gör i samhället!

Sjukvårdsrobot
av Rut & Inez

Domarrobot
av Sixten & Colin

Hjälprobot
av Tilde & Sophia

Fixarrobot
av Ella & Agnes

Skogsrobot
av Broke & Oskar

Skolrobot
av Isobel, Hailey & Älva

Skrotrobot
av Bell Sofie

Skyddsrobot
av Werner Tor

Sjukvårdsrobot av Rut och Inez

Vad kan den göra?

Sjukvårdsroboten är till för att hjälpa  patienterna på sjukhuset när det inte är så många som jobbar där.  Den har olika knappar och funktioner för att trösta och hjälpa patienterna på sjukhuset, till exempel en röd knapp att trycka på om patienten mår jättedåligt. Den kan vara uppe utan att bli trött och stressad hela dygnet runt. Den kan finnas till och lugna patienterna genom att hålla dem i handen, och det kan den göra hela tiden.
 

Hur gjorde vi?

Vi ritade en sjukvårdsrobot var och en för sig. Sedan klippte vi sönder alla delar och byggde ihop en ny sjukvårdsrobot av dem. Armarna som vi gjort blev inte så bra så vi tidade nya.

Vi letade material i skogen men hittade inget bra där att använda. Vi hittade bra material på skolan att använda till roboten, bland annat en låda till magen. När alla hade letat efter material och vi samlat ihop det i klassrummet letade vi där också och ståltråd och kapsyler. 

Vi pärlade ståltrådar till armar, vi hittade ett huvud ute på rasten, och så byggde vi ihop alla delar med hjälp av ståltråd och lim. Huvudet har vi satt fast på kroppen med ståltråd och lim och kapsylerna har vi satt fast med hjälp av lim.

Domarrobot av Sixten och Colin

Vad kan den göra?

Domarroboten kan döma i allt från fotbollsmatcher till rättegångar. Den hejar inte på något lag utan dömer det den tycker är rättvist. Det som kanske inte är bra med roboten är att den är en AI-robot så den kan ibland läsa av fel.
Det finns ju en massa regler i fotboll, så den kollar på gamla fotbollsmatcher för att lära sig hur de andra dömer och lär sig från dem. Men då ser den ju också en massa som filmar och då räcker ju domaren gult kort och då tror roboten att domaren räcker gult kort till den som nuddade.
Det som roboten kan göra som inte människor kan är att den har vingar så den kan flyga.
 

Hur gjorde vi?

Sixten ritade roboten och sedan färglade vi den tillsammans. Efter det så beskrev vi roboten tillsammans. Vi gick ut i skogen och letade efter material då hittad vi påsar men de använde vi inte vi hittade en tegelsten som vi ville använda. Sen hittade vi bättre material som var tyg och det använde vi istället för påsar.

På skolan hittade vi en burk med ståltråd i men den använde vi inte så mycket, vi hittade också en majsburk som vi använt som huvud. Vi använde tegelstenen som mage och testade att limma fast armar och huvud med limpistol men det lossnade så vi borrade hål i majsburken och armarna så att vi kunde sätta ståltråd i hålen och sätta fast dem i tegelstenen. Sedan limmade vi fast två korkar som ögon och sedan hittade vi i samma burk en kork till ett limstift och limmade fast som näsa och sedan ståltråd som mun men det har ramlat bort.

Hanna hittade två pinnar som ben som vi har satt fast med hjälp av ståltråd. För att göra fötter har vi använt creme fraiche burkar och till händer har vi träbitar de sitter också fast med ståltråd. Vi har spikar som fingrar. Fötterna har klor som gör att den kan hålla tag i saker som bollar eller pennor. Den har en mikrofon, det är en ståltråd och två korkar.

Hjälprobot av Tilde och Sophia


Vad kan den göra?

Vår hjälprobot är till för att hjälpa familjer, handikappade, ensamma och gamla som är på sina sista dagar.
Vi behöver roboten för att vissa känner sig ensamma och de med handikapp kan behöva hjälp och har ingen annan som kan hjälp. Roboten är AI.

Det finns också de som kanske bara behöver hjälp för att den inte har tid och då kan roboten göra det på sekunden.
Roboten blir aldrig trött och den kan prata alla språk. Dessutom är den jättesnabb och kan både laga mat och städa både snabbt och noggrant den kan också flyga.
 

Hur gjorde vi?

Vi planerade och skissade på roboten först skulle vi göra två robotar och sedan ta idéer från de olika robotarna för att bygga en ny gemensam men vi kom fram till att använda oss av en robot helt och hållet. Vi har varit lite sjuka så det har gjort att vi arbetat på roboten själva mycket och inte så mycket tillsammans.

Vi gick till skogen för att leta material men hittade inte så mycket, vi har också letat på skolgården. Vi har använt oss av en plåtburk som vi använder som huvud och garn till hår. Två mjölkkartong korkar som vi har slagit in i papper och ritat ögon på. Toapappersrullar som vi gjort till horn och en skokartong till mage. Vi har använt creme fraiche burkar till fötter och locken har vi använt till materialhållare.

Inuti roboten finns ett hjärta som är gjort av en pepparkaksform den symboliserar batteriet som driver roboten. Munnen är av kartong och armarna är av träplankor.

Fixarrobot av Ella och Agnes

Vad kan den göra?

Fixarroboten bygger och lagar saker och hjälper oss att återbruka material så att vi inte bara skapar nytt hela tiden. Vi behöver den för att vi inte lägger ner så mycket tid på att laga och återbruka saker. Om en robot gjorde det så skulle vi kunna återbruka mer saker.

Den är gjord av stål och kan inte skära sig, skada sig eller göra sig illa så som vi människor gör när vi bygger och lagar.
Den kan också jobba när som helst på dygnet det gör inte den någonting.

Den bygger och lagar med hjälp av sina verktyg som den har i sin mage. Där har den också saker som den lagat som den kan använda för att laga andra maskiner till exempel. Det finns en mikrofon i ryggen där man kan prata in vad roboten ska göra.

På ryggen sitter startknappen till roboten. Håller man in knappen så kan man prata in vad roboten ska göra. Trycker man på den snabbt en gång så startar roboten. Den har ögon för att den ska kunna se och inte krocka med saker framför den. Den har också öron för att kunna höra bättre.

Skogsrobot av Broke och Oskar


Vad kan den göra?

Vår robot är en skogsrobot som heter Tallbjörk.  Den är till för att hjälpa människor att hålla reda på skogen. Den hjälper att hålla skogen rent och fint samt i ordning.  Roboten samlar in skräp och även gamla ruttna träd. Den planterar nya träd. Den hjälper djuren med sina ungar och ser till så att människor och hundar inte skrämmer dem. 

Roboten kan hålla rent i skogen på ett helt annat sätt än oss människor utan maskiner. Den lär oss människor vad som är rätt och fel och hur vi ska göra för att vara snälla mot naturen.
 

Hur gjorde vi?

För att bygga roboten började vi med att skissa varsin robot. När vi var klara tejpade vi ihop delarna till en ny enig robot. Men det var lite krångligt för att vi kunde inte komma överens i början, och den första vi tejpade ihop blev inte så bra så vi fick göra en ny och den blev bra. 

Sedan började vi leta efter material först i skogen men där hittade vi inte så mycket och sedan på skolan. Vi hittade allt vi behöver förutom benet.

Broke hämtade pringles burk för benet. Då började vi bygga tillsammans. Det gick jättebra med bygget, vi var nöjda med vår robot. 

Skolrobot av Isobel, Hailey och Älva


Vad kan den göra?

Skolroboten ska hjälpa skolbarn i skolan med sånt som de inte kan! Om det inte finns en lärare som kan hjälpa till, så finns roboten. Den hjälper barn attt lära sig mer om miljön. Det är ont om lärare på alla skolor, så roboten gör att det finns fler som hjälper barnen! Den har mycket med sig som kan hjälpa på olika sätt. Rovoten kan inte bli sjuk, den är superstark och supersnabb, och den blir inte stressad eller trött.

Hur gjorde vi?

Vi pratade om hur den skulle se ut. Vi bestämde att alla fick rita lite var, och att de som inte ritade just då fick bestämma. Vi bestämde vad den skulle ha för extra funktioner. Sen bestämde vi vilket material den skulle vara gjord av, och letade material tillsammans.

Vi tog en stor burk och limmade fast benen och satte fast tennisbollar på.

Skrotrobot av Bell och Sofie


Vad kan den göra?

Vår robot är en skrotrobot och heter Skrotbop!

Vi människor behöver skrotrobotar för att vi behöver hjälp att städa i naturen och återbruka. Om vi blir bättre på att sortera skräp så mår naturen bättre, om skroten ligger kvar kan djur skada sig på den.
Den kan göra saker som människor inte kan, tillexpempel kan den ta saker från långt håll och på så sätt vara mer effektiv än människor.
Den kan arbeta hela tiden utan att vila eller laddas för den går på solenergi med laddningsbara batterier som håller jättelänge så den kan fungera hela tiden.
Den kan förvara allt skrot den hittar i sin mage det kan inte människor.

Hur gjorde vi?

Vi har suttit och pratat och planerat om vår robot. För att skissa så turades vi om först så började jag att rita medans Sofie bestämmer och sen skiftade vi. 

Vår klass letade material först i skogen där hittade vi en liten golfboll som vi ville ha men vi tappade bort den så vi fick använda oss av en papperstuss sen liteade vi spillmaterial på skolan vi gick till högstadiet, mellanstadiet, till slöjdsalen och sist till förskoleklass, då hittade vi kartonger och plaströr som vi kunde använda som armar. Sen började vi bygga det blev bra men vi hittade inga ben så vi använde creme fraiche burkar som fötter och vi har kartonger som huvud och mage och vi har plaströr som armar och mjölk knappar som knappar på roboten. 

Vi har sugrör som antenner på roboten. Vi har använt mycket tejp och lite superlim. Vi har använt oss av mattkniv för att skära i kartongen och vanligt lim.

Skyddsrobot av Werner och Tor


Vad kan den göra?

Vår robot är en skyddsrobot. Den skyddar och hjälper civila, fångar brottslingar och förgör hot mot landet. Roboten är till för att skydda landet och dess medborgare! Den kan göra såna saker som vi människor inte kan; den kan lyfta hundra kilo, och med ögonen kan den koppla upp sig till telefoner, övervakningskameror, satelliter med mera. 

Den kan också med sina klor kippa 50 centimeter tjockt stål som om det vore aluminiumfolie. Den har pansarplattor som skydd, och den har ett magnetiskt fält för att skydda sig. Det som inte är bra med roboten är att om fel person mixtrar med den så kan den bli farlig istället. Detta har vi tänkt på med att robotens dator är hacksäker med många brandväggar, som gör att man inte kan komma åt AI-kunskaperna.

Hur gjorde vi?

Vi bestämde först att vi skulle rita varsin robot, och sen klippa sönder ritningarna och sätta ihop delarna för att bygga en ny gemensan robot. Sen beslutade vi oss för att behålla Werners robots utseende. Vi fick i uppgift vid Markastugylet att leta material där, men vi valde att inte leta där. Vi letade också material på skolgården och inne i skolan. Där hittade vi ingenting till vår robot, men mycket till andras! När vi hade samlat in alla saker som vi hade hittat på skolgården, då letade vi bland sakerna som samlats i klassrummet och där hittade vi en olivoljeburk och en olivburk. Vi hittade en kokosmjölkburk att använda till huvudet och till ögon. Vi hittade också ett batteri som kan användas som kaminer på armarna. Werner tog med sig cykeldäck och tomburkar för att bygga larvfötter.